Deze cursus bevat de basiskennis voor de gastheer/-vrouw.

In onderling overleg zal de cursus zo aangepast worden dat het aansluit bij het concept van het restaurant/hotel. We hoeven ons dus niet of niet alleen te richten op gastheren en –vrouwen in het klassieke luxe restaurant/hotel – dit kan natuurlijk wel. De bedrijfsformule is hier natuurlijk bepalend.

Bij deze cursus staat het begrip ‘gastvrijheid’ centraal.

Enkele zaken die de revue kunnen passeren bij de cursus “Restauranttechniek”:

  Deel 1:

  • Gastheer-/gastvrouwschap
    • Organisatie van gastheer-/gastvrouwschap
  • De gast en gastvrijheid
  • Dienstverlening
    • Verwachtingen
    • Behoeften
    • Doelstellingen
  • Gasten
    • Soorten gasten
    • Typen gasten
  • Het restaurant-/hotelbedrijf
    • Communicatie
    • Kwaliteitszorg
  • De Restaurantbrigade
    • Werkverdeling
      • Functieclassificatie en refentiefuncties (extra – niet noodzakelijk)
  • Indeling van het restaurant

Deel 2:

  • Planning en dienstroosters
  • De gastheer/-vrouw en zijn/haar taken
    • Verzorging
    • Beroepskleding of niet
    • Persoonlijke uitrusting
  • Voorbereidende werkzaamheden – mastiek maken
  • Voorbereidende werkzaamheden – mise en place
  • Het serveren van dranken
  • Het serveren van gerechten

Deel 3:

 

  • Het welkoms recept
    • Reservering
    • Ontvangst
  • Verblijfsconcept
    • Verkoopsgesprek – inclusief traningsmogelijkheid
    • Opnemen van de bestelling
    • Serveren van de bestelling
  • Afscheidsconcept
    • De rekening en het afrekenen
    • Gastenreacties
    • Vertrek en afscheid
    • After-sales

De lengte van de cursus is afhankelijk van de persoonlijke wensen, het bedrijfsprofiel en zijn doelstelling, hoeveel mensen er zullen deelnemen – daar waar noodzakelijk een persoonlijke begeleiding, de kennis die reeds voorhanden is – technisch en theoretisch, etc. etc.Het geheel van de cursus kan ook in drie cursusdelen worden opgesplitst. Dit geheel naar gelang de tijd en mogelijkheden voor jullie.

Ook voor de keukenbrigade kunnen we een cursus aanbieden, dit om mogelijk de restaurantbrigade en keukenbrigade volledig op elkaar te laten inspelen;Duidelijk voordeel; minder fouten, gerechten komen op het juiste moment door en zijn van de goede temperatuur, de keukenbrigade weet de juiste persoon aan zijn jasje te trekken over specifieke zaken in hectische situaties – een punt waar het bij veel restaurants fout gaat. Na een eerste overleg bij jullie zal er door mij een opzet gemaakt worden van de te volgen stategie voor een nog beter restaurantbedrijf.

Indien u interesse heeft in deze cursus, dan maak ik graag een vrijblijfende afspraak bij u op locatie.

Patrick van Mierlo
Wijnstudie